Varifrån kom temat till novellsamlingen ”Stockholms undergång”?
Vårt mål med det vi skriver i Fruktan är alltid att lyckas krypa in under skinnet på läsarna. Genom att beskriva vanliga människor i ett välbekant Stockholm, för att sedan öppna en avgrund under deras fötter, hoppas vi göra det otroliga troligt. Stockholms undergång är en apokalyps som alla kan känna igen sig i och skrämmas av.
Vi ville skriva på ett gemensamt tema och skapa något som väldigt tydligt var svensk skräck. Tidigt kom vi på idén att fokusera på en plats och en specifik händelse och låta alla göra sin tolkning. Alla skrev ett novellutkast, utan att vi pratade ihop oss, och när vi sen läste dem hade inte en enda medlem valt samma tema. Då kände vi att vi var på rätt väg och att undergången tillhörde oss. Nu debuterar vi med novellsamlingen ”Stockholms undergång”, med tolv fristående noveller i vilka vår älskade huvudstad blir demolerad på olika sätt.
En del av novellerna i Stockholms undergång är mer sorgsna och obehagliga än ”läskiga”. I vilka olika former anser Fruktan att ”skräck” kan existera?
Vi i Fruktan anser att det ryms mycket i skräckgenren, inte bara det som du vanligtvis tänker på. För oss är det skräck om vi kan få dig att känna rädsla. Inte rädsla skapad av någon slags överraskningseffekt eller chock, utan en äkta rädsla som uppstår för att du känner igen dig i texten. För att du känner hur allt är välbekant i personernas liv, vardag, miljöer – och sedan inser du att det är något som är fel, något som är annorlunda och obehagligt nära din egen verklighet. Ju mer vi kan få dig som läsare att tro på karaktärerna och känna igen dig i miljöerna, desto mer kommer du att tro på det övernaturliga och otroliga.
Novellformatet? Fördelar och nackdelar?
Vissa historier gör sig bäst som noveller, precis som att andra passar bättre i längre form. Noveller har något väldigt starkt i sig. En novell på bara några sidor kan skapa så många tankar att du inte kan släppa den på flera veckor. Novellerna har något fantastiskt lockande, i synnerhet när de lämnar historien öppen och låter läsaren fylla i luckorna själv. Vi älskar så klart romaner också, men de är en annan form av litteratur. Ibland är ett tema så starkt att det måste ges mer utrymme, så det får tid och plats att utvecklas till något ännu större.
Vilka favoriter och förebilder inom litteraturen finns inom gruppen?
Eftersom vi är tio personer med olika sätt att skriva är förebilderna många. Naturligtvis är vi inspirerade av skräckförfattare som John Ajvide Lindkvist, Anders Fager och Stephen King. De arbetar på ett liknande sätt eftersom de bygger sin skräck på vardagsrealism och igenkänning. Men vi influeras även av dystopi-författare som Ninni Holmqvist och Margaret Atwood, som lägger undergången nära verkligheten. Dessutom älskar vi klassisk skräck som HP Lovecraft och Edgar Allan Poe.
Hur gick det till när Fruktan startade?
Vi är en en grupp olika personligheter som hittat en stark gemenskap i vår flykt från vardagsrealism. Vi vill väcka monster till liv, fånga framtiden och förändra världen. Fruktan är ett skrivarkollektiv med tio medlemmar bosatta i Stockholm som skrivit tillsammans i fyra års tid. De flesta av medlemmarna träffades under en skrivarkurs inriktad på SF, fantasy och skräck på Skrivarakademinr.
För oss är Fruktan en frizon där det inte existerar några gränser för vad vi kan skriva om eller diskutera. Vi diskuterar hur en epidemi kan slå ut samhället, vi kan lugnt resonera runt hur vi förstör Stockholm mest effektivt och vilka dilemman som uppstår med tidsresor. Att vi har så öppna diskussioner om de mest otroliga samtalsämnen ger oss verkligen känslan av att ingenting är omöjligt. Vi som är med i Fruktan var, och är fortfarande, en samling vansinnigt olika personer som förenades i en flykt från vardagstristess och en innerlig kärlek för det oförklarliga.
Det är som att våra möten är en alternativ verklighet där andra lagar råder. Plötsligt uttalar någon orden: ”Du har 20 minuter på dig att skriva om Förbättring av människan, hela novellen ska utspela sig under max 5 minuter och måste få med orden klasshat, restavfall, industri.” Det händer något då. Det utlöser en fysisk och mental reaktion. Alla skriver med samma utgångspunkter och ändå blir slutresultaten helt individuella.
Är skrivarkollektiv ert påfund eller kommer idén från något annat håll?
Det är vårt alldeles eget påfund. De flesta i Fruktan träffades genom skrivarkursen, men när kursen var över kände vi att det inte var slutet, utan början på något större. Vi ville träffas oftare, skriva tillsammans och ses på fritiden utan att behöva följa en kursplan. Därför skapade vi Fruktan och bestämde oss för att ta steget längre än att skriva individuellt. Vi påbörjade gemensamma skrivprojekt för att tillsammans väcka uråldriga gudar till liv, fånga framtiden och dra fram monstren ur garderoben. Fruktan-mötena är en katalysator för varje medlems skrivande. Efter ett möte är det som att delar av våra hjärnor aktiveras efter att ha legat i dvala under vardagen. Direkt efter ett möte rusar våra tankar unt, idéerna studsar mellan skallbenen och det susar i blodomloppen av krypande skuggor.
Vi i Fruktan driver en blogg där vi publicerar våra noveller och skriver med inriktning på fantasy, SF och skräck. Vår blogg är ett sätt att nå ut till andra, men det är inte bloggen som är Fruktan. Det är våra gemensamma möten som är Fruktan.
Fruktan ses varannan vecka, ansikte mot ansikte, och när vi möts så diskuterar vi idéer, utmanar oss själva med skrivövningar och arbetar med gemensamma skrivprojekt. Vi har skapat en sammanhållning som driver oss vidare i vårt skrivande, oavsett om vi skriver tillsammans eller på egen hand.
Arbetar ni på fler samlingar och individuella romanprojekt?
Just nu jobbar vi i Fruktan tillsammans med en novellsamling som tar vårt samarbete ett steg längre . Där har vi tillsammans byggt upp en svensk småstad och människorna som lever där. Vi försöker skriva fristående noveller som tillsammans kommer berätta hela historien. Det är en rejäl utmaning, vi hoppas att det ska bli som en övernaturlig, svensk Twin Peaks-historia. Sedan har i stort sett alla i Fruktan egna, individuella romanprojekt. De handlar om demoner, tidsresor, proteser, robotar, poesi och privatisering… Så vi kan lova att framtiden blir händelserik.
Träffa skrivarkollektivet Fruktan i SVT Kulturnyheterna:
http://www.svt.se/nyhetsklipp/kultur/article1649204.svt
Om novellsamlingen Stockholms Undergång:
Slutet är här. Gör dig redo.
Sömngångare demolerar Stockholm. Pesten bryter ut, monster samlar lik och skadedjur utrotas. Ett väderfenomen drabbar staden, demoner kommer till Kungens Kurva och en komet närmar sig Sergels Torg. Människor förfryser inifrån och Hötorgsskraporna faller som dominobrickor.
”Stockholms Undergång” är en samling skräcknoveller om hur staden möter sitt slut i nutid, dåtid och framtid. De tolv fristående berättelserna tar plats i ett Stockholm som är obehagligt välbekant. I ett Stockholm där vardagen raseras. I ett Stockholm där vad som helst kan hända.
http://fruktan.se/stockholms-undergang/
Om Fruktan
Bakom novellantologin ”Stockholms undergång” står skrivarkollektivet Fruktan som tillsammans skriver SF, fantasy och skräck. Fruktan består av tio medlemmar som driver bloggen Fruktan.se. Stockholms Undergång är kollektivets första gemensamma bok. De tio medlemmarna är: Andreas Rosell, Boel Bermann, Christian Enberg, Eira A Ekre, Erik Odeldahl, Fredrik Stennek, Jörgen Gavelin, Malin Gunnesson, Martin Gunnesson och Patrick Ogenstad. Fruktan-medlemmen Boel Bermann debuterade med den kritikerrosade dystopin ”Den nya människan”, hösten 2013.
I novellsamlingen medverkar även den hyllade skräckförfattaren Anders Fager, nu aktuell med romanen ”En man av stil och smak”, sommaren 2014.
Hemsida: http://fruktan.se
Twitter: http://twitter.com/FruktanSe
Facebook: http://www.facebook.com/Fruktan
Intervjun publicerades på Undrentides hemsida:
http://undrentideforlag.com/2014/07/22/intervju-med-fruktan/