Recension: Zonen vi ärvde

”Det allra värsta är att Zonen vi ärvde, mitt i alla sina ytterligheter, ibland känns så otroligt jordnära. Det är när mänskligheten skiner igenom, när den postapokalyptiska framtiden sträcker en hand tillbaka till dåtiden som jag blir som mest rädd – för någonstans känns det inte alls omöjligt att det är hit människan kommer komma i sin fanatiska strävan att förstöra jorden med olja, flygresor, köttätande, koldioxid, plast och överkonsumtion.Till Zonen.”

~Recension, Eli läser och skriver
http://elilaserochskriver.se/skrackvecka-zonen-vi-arvde/

ZONEN VI ÄRVDE – Svensk postapokalyps nu på Storytel!

ZONEN VI ÄRVDE är en postapokalyptisk novellsamling av författarkollektivet Fruktan, nu på Storytel! Zonen vi ärvde tar dig till Stockholm efter den stora katastrofen. Här finns de som överlevt, de som muterats och de som skapats av människor. Gör dig redo att möta deprimerade robotsälar i IKEA-kassar, ettriga gnagare, bitska gräsklippare och varelser som vill slita dig i stycken.

Lyssna på Zonen vi ärvde här:
https://www.storytel.com/se/sv/books/880808-Zonen-vi-aervde?appRedirect=true

Inläsare: Kristofer Kamiyaso
Förlag: Storyside

OM ZONEN VI ÄRVDE

EN VÄRLD INFEKTERAD AV RÖTA breder ut sig framför dig. Du vill inte gå ut i den okända Zonen, men du har inget val. Det är din enda chans. Överlever du i spillrorna?

RÖR DIG UT I ZONEN. Överlevarna har gömt sig i bunkrarna, men tvingas ut i det okända när matförråden sinar. Mutanterna roffar åt sig krubb där de kan, medvetna om att det handlar om att äta eller ätas. Maskinvarelsernas kugghjul börjar snurra av egen kraft, de bryter sig loss från sin programmering och tar sina första, gnisslande steg. Men vad händer när alla möts i Zonen?

OM FÖRFATTARKOLLEKTIVET FRUKTAN
Bakom novellantologin ZONEN VI ÄRVDE står skrivarkollektivet Fruktan som tillsammans skriver skräck, fantasy och science fiction. Fruktan består av elva författare som driver bloggen och podcasten Fruktan.se vars ljudnoveller har över hundratusen lyssningar.Tillsammans har de tidigare skrivit novellantologin STOCKHOLMS UNDERGÅNG där apokalypsen slår till och Sveriges huvudstad demoleras. Inspirerade av prisbelönta postapokalyptiska rollspelet Mutant: År Noll kommer nu ZONEN VI ÄRVDE där de utforskar ruinerna av den svenska huvudstaden.
Medverkande i samlingen är Fruktan-medlemmarna Boel Bermann, Eira A Ekre, Malin Gunnesson, Martin Gunnesson, Erik Odeldahl, Patrick Ogenstad, Markus Sköld och Fredrik Stennek och gästskribenterna Joel Arvidsson och Olle Söderström.

 

Tiden

Ända sedan klockan hade stannat stod tiden stilla. Det hade dröjt länge innan hon märkte det. Dagarna gick, dygnen och årstiderna passerade. Men inte tiden. Det var först idag hon hade insett det. Hennes morgontrötta sinne försökte fortfarande omfamna vetskapen, famlade och slant i sitt grepp om den hala sanningen. Med vana rörelser hällde hon på vattnet över snabbkaffet i botten av koppen, tog en djup klunk som kändes tom och ihålig. Sen ställde hon ifrån sig koppen, slog upp fönstret och lutade ut huvudet för att kunna se ut över hustaken.

Försökte inse att det var så här en värld utan tid såg ut. Försökte förstå om hon såg någon skillnad mot gårdagen. Som hade varit samma dag. Det fanns ingen skillnad, men ändå tyckte hon att allt såg annorlunda ut. Matt soldis över det svarta plåttaket, en vit himmel, blanka fönster och tomma balkonger.

Hon tog ett djupt andetag och sedan skrek hon rakt ut:

”Är det någon annan där ute som märker att tiden står stilla?”

Hennes röst ekade mellan husfasaderna, men ingen svarade. Hon hade inte väntat sig det heller. Faktum var att hon försökte minnas när hon sist hade sett en annan människa, men hon kunde inte komma ihåg det. Dagar, månader, år?Med långsamma rörelser klättrade hon upp i fönstret, satte sig på fönsterkarmen på fjärde våningen med benen rakt utåt och försökte fokusera. Huvudet kändes trögt och dimmigt, som att det gjorde motstånd. Som att det försökte hindra henne från att tänka en viss specifik tanke. Det var som att hon hade den precis inom räckhåll. Fingerspetsarna, tungspetsen, i ögonvrån, om hon bara vred på huvudet.

Hon blundade, försökte tömma huvudet på tankar och så sa hon bara det första hon kom att tänka på.

”Står tiden stilla för alla eller bara för mig?”

 

Det var då hon hörde ett ljud bakom sig.

 

(Skrivövning, oredigerad)

 

Magefire

I forget how many gods I’ve cursed or praised
How many times the story’s changed
No nation left to call my home again
Can no longer recall my name

But right here in this clearing the fever leaves me
I’m no longer running away
I know these runes; I think I’m getting a grasp of this place
My feet are turning into leathery soles
My body’s dressed in leaves and clay
My veins are filled with river water
My eyes have turned a different shade

The wind here is declining, my mouth feels dryer
I know what is happening my dear
Been running for too long I’ll stop and let them find me here

These rocks and branches obey my command
I finally know where I stand
I will light my fire, let them track me down and have their chance

Gods of war, beasts of brimstone
I’m ready now so give me all you’ve got
Wear me out, burn my bridges
Time is not an issue any more

All these fields are draped in my spell weave
I finally got nature on my side
Send your minions, send your sentries
The gates are open so bring me what is mine

~låttexten Magefire från albumet Chapter One av popbandet The Lilac Swords

Lyssna på Spotify:

Om bandet The Lilac Swords
The Lilac Swords är ett svenskt popband som smider samman sagans värld med melodiös indiepop. Deras debutalbum Chapter One är en musikalisk vandring genom en outforskad vildmark där uråldriga gudar vandrar över ödsliga vidder och märkliga väsen ruvar i skuggorna. Storslagna gester, fantasyosande estetik och melodistark indiepop väntar äventyraren. The Lilac Swords består av Love Enström på sång, Magnus Eriksson på synthar och elektroniskt maskineri, Niklas Rasmussen på trummor och Olle Söderström på gitarr.

 

 

Empire Tide

 

The darkness falls, the shadows are looming
She has not come here to fight
The brotherhood guarding their secrets
Shielding the eye of the night

Watchful men with firefly lanterns
The flickering light is a shroud
Patient blood preparing to pounce now
All that remains of the cloud

There she goes with the force of an empire tide
No one can catch her
When it flows with the power of stars aligned
Two moons in conjunction

Grabbing hold clutching the jewel
She raises her arms to the sky
Rushing blood and mind filled with starlight
Air all around verified
Silent screams bely her intentions
The hour of flight is at hand
The artifact returns to the people
Heading out for distant lands

There she goes with the force of an empire tide
No one can catch her
When it flows with the power of stars aligned
Two moons in conjunction

~låttexten Empire Tide från albumet Chapter One av popbandet The Lilac Swords

Lyssna på Spotify:

Om bandet The Lilac Swords
The Lilac Swords är ett svenskt popband som smider samman sagans värld med melodiös indiepop. Deras debutalbum Chapter One är en musikalisk vandring genom en outforskad vildmark där uråldriga gudar vandrar över ödsliga vidder och märkliga väsen ruvar i skuggorna. Storslagna gester, fantasyosande estetik och melodistark indiepop väntar äventyraren. The Lilac Swords består av Love Enström på sång, Magnus Eriksson på synthar och elektroniskt maskineri, Niklas Rasmussen på trummor och Olle Söderström på gitarr.

 

City of Ancient Spires

Leaving the mountains of weed
We’re battered and wounded but still in one piece
Rest here, unburden the beast
We are reaching the untraveled fields
Some god must have heard our calls
The wind of the east cannot pass here at all
Nothing can breach these towering walls
So, it isn’t a myth after all

(Lead and we’ll follow, just lead and we’ll follow)

City of ancient spires, all these wuthering heights
This is not an illusion, but I had to pay my price
I’m battered and changed, not the child I remember

Pale stone and black marble tiles
History hid this so far from our sight
Steep light, a feast for the eyes
And the eyes do not lie, do they now?

(Lead and we’ll follow, just lead and we’ll follow)

City of ancient spires, all these wuthering heights
This is not an illusion, but I had to pay my price
I’m battered and changed, not the child I remember

~låttexten City of Ancient Spires från albumet Chapter One av popbandet The Lilac Swords

Lyssna på Spotify:

Om bandet The Lilac Swords
The Lilac Swords är ett svenskt popband som smider samman sagans värld med melodiös indiepop. Deras debutalbum Chapter One är en musikalisk vandring genom en outforskad vildmark där uråldriga gudar vandrar över ödsliga vidder och märkliga väsen ruvar i skuggorna. Storslagna gester, fantasyosande estetik och melodistark indiepop väntar äventyraren. The Lilac Swords består av Love Enström på sång, Magnus Eriksson på synthar och elektroniskt maskineri, Niklas Rasmussen på trummor och Olle Söderström på gitarr.

 

 

Rodents call

Here we stand on newfound land catching rays of morning Sunlight
Been so long without solid ground beneath our feet
The river rushes heavy and wild as we stride into the forest
Then something snaps, a branch trap set up in our way
Howling wildly, smelling of tar, the armed raiders rush towards us
Clearly high on tumble mead from far away

She tears the calm apart
She is aiming her longbow right at my heart
Howling through the dark
It’s perfect
Arrows rushing by
Forest acorns and sycamores match her eyes
I’m truly mesmerized

The arrow strikes, the pain starts to bite
I should try to let my mind go
But I don’t want to lose the magic happening here
Her braided hair, all muddy and fair
Frames her perfect eyes and cheekbones
I’ve never felt this way with anyone before

Arrows rushing by
Forest acorns and sycamores match her eyes
The pain is nothing now, it’s all worth while

She moves her face real close
As she loots my belongings my mind let’s go
the moment fading out

~låttexten Rodents call från albumet Chapter One av popbandet The Lilac Swords

Lyssna på Spotify:

Om bandet The Lilac Swords
The Lilac Swords är ett svenskt popband som smider samman sagans värld med melodiös indiepop. Deras debutalbum Chapter One är en musikalisk vandring genom en outforskad vildmark där uråldriga gudar vandrar över ödsliga vidder och märkliga väsen ruvar i skuggorna. Storslagna gester, fantasyosande estetik och melodistark indiepop väntar äventyraren. The Lilac Swords består av Love Enström på sång, Magnus Eriksson på synthar och elektroniskt maskineri, Niklas Rasmussen på trummor och Olle Söderström på gitarr.

 

 

 

 

 

Black Giants

You lost a loved one
A path takes a turn
You’re fighting grief as your enemy
Surrounded by dark woods
The black lakes of calm
Is this a place of peace or of agony?

You see nothing but they watch you from below
No more than a glance and they know
Your pain makes them reach for you

Black giants guarding the silver of morning
Black giants
Black giants guarding the silver of morning
Black giants

You’re drawn to its surface
A song from below
Still fighting grief as your enemy
Their voices soothe you
Open your hand
Is this a place of peace or of agony?

Scaly fingers grasping steadily round your arm
Providing you an enchanted silver charm
Accept the wave inside

Black giants guarding the silver of morning
Black giants
Black giants guarding the silver of morning
Black giants

~låttexten Black Giants från albumet Chapter One av popbandet The Lilac Swords

Lyssna på Spotify:

Om bandet The Lilac Swords
The Lilac Swords är ett svenskt popband som smider samman sagans värld med melodiös indiepop. Deras debutalbum Chapter One är en musikalisk vandring genom en outforskad vildmark där uråldriga gudar vandrar över ödsliga vidder och märkliga väsen ruvar i skuggorna. Storslagna gester, fantasyosande estetik och melodistark indiepop väntar äventyraren. The Lilac Swords består av Love Enström på sång, Magnus Eriksson på synthar och elektroniskt maskineri, Niklas Rasmussen på trummor och Olle Söderström på gitarr.

Beneath the Grass

In your garden we abide
We stretch our branches higher
When the year is through, we´re counting zero mileage

And when the autumn comes
We shed our leaves in silence
Nothing left to keep us warm when winter finds us

But soon one day these roots will start growing
We will shatter your front porch and start blooming
Meeting you
Will be a pleasure more for us than you
And the stars will be right this Sunday morning

In your garden we abide
We tilt our heads to the starlight
As we dream of Olkoth squirrels hide inside us

Through winter we prevail
We stand in a trembling line
As we watch our friend get cut down and carried inside

But soon one day these roots will start growing
We will shatter your front porch and start blooming
Meeting you
Will be a pleasure more for us than you
And the stars will be right this Sunday morning

When we’re through
You won’t recognize your home, that’s true
And the stars will be right this Sunday morning

~låttexten Beneath the Grass från albumet Chapter One av popbandet The Lilac Swords

Lyssna på Spotify:

Om bandet The Lilac Swords
The Lilac Swords är ett svenskt popband som smider samman sagans värld med melodiös indiepop. Deras debutalbum Chapter One är en musikalisk vandring genom en outforskad vildmark där uråldriga gudar vandrar över ödsliga vidder och märkliga väsen ruvar i skuggorna. Storslagna gester, fantasyosande estetik och melodistark indiepop väntar äventyraren. The Lilac Swords består av Love Enström på sång, Magnus Eriksson på synthar och elektroniskt maskineri, Niklas Rasmussen på trummor och Olle Söderström på gitarr.

 

Striden om den fertila kvinnan – Aftonbladet Kultur

Karin Svensson om ett klassiskt grepp inom feministisk science fiction.

I författaren Boel Bermanns bok ”Den nya människan” (2013) blir alla jordens invånare först infertila, innan en ny sorts människa börjar födas. De nya barnen beter sig på ett sätt som först verkar omänskligt, innan Bermann vänder på perspektivet.
– En rimlig fråga att ställa är om mänskligheten verkligen har rätt att överleva, med tanke på hur vi har behandlat jorden, utrotat arter och startat krig. Eller om vi har förverkat den rätten, säger hon.

Vad är det i samtiden som ger upphov till de här historierna, tror du?

– Vi är rädda för mänsklighetens utplåning. Kvinnor är alltmer starka och frigjorda och har valet att skaffa barn eller inte, och det är något skrämmande med den tanken. För tänk om kvinnor bara väljer att inte skaffa barn. Då är ju mänskligheten körd över en natt.

Läs artikeln Striden om den fertila kvinnan här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/g7JxGB/striden-om-den-fertila-kvinnan