Silveröga

Hennes ögon är blanka. Inte blanka på det sättet som man kan säga om ögon, att de är blanka av tårar eller tomma på uttryck på grund av chock. De är helt blanka för att de är helt tomma. Flickans ögon ser ut som om någon stulit hennes ögon och ersatt dem med helt blanka, silverglänsande kulor. Hon gråter blod, det är rött blod mot glänsande silver. Ändå står hon helt orörlig och ser på mig genom gråten med de där ögonen som inte borde kunna se.

Sedan rör hon sig plötsligt, går fram emot mig. Jag ryggar undan, hon skrattar till. Stryker mig över kinden. Hennes hud är kall.

På ett enda ögonblick skedde förvandlingen. Inte en människa, hon är något annat. Men jag vet inte vad, jag saknar ord för att beskriva vad hon är för något. Jag vet inte om varelsen framför mig är ond eller snäll. Vilka banala ord, barnsliga ord. För att ingen någonsin är ond eller god någonsin, för att vi alla är i gråzonen där emellan. Drivs av instinkter, förprogrammerade reaktioner i generna. Men det faktum att varelsen befinner sig inuti en människa, bär en levande människa som skal. Den är utklädd med en levande människa som sin förklädnad.

Kanske skulle jag ha lättare att acceptera ett djur, fyra armar, fjällig hud, ett smalt leende från öra till öra som en ödla. Kanske, jag vet inte.

Hon drar sig tillbaka med rörelser som är slingriga och smidiga. Som en orm eller ödla, inte som en människa. Sedan stannar hon upp, står stilla. Blickstilla. Jag ser på henne och tänker på de små ödlorna som jag såg på stenmurar i Spanien när jag var liten på solsemester med familjen. Hur de kunde sitta fullständigt orörliga och stilla på ett sätt som gjorde dem nästan omöjliga att urskilja om man inte konstant stirrade på dem, för att sedan i ett blixtsnabbt utfall rörde sig omöjligt snabbt och försvann in i en skreva, så snabbt att jag började tro att jag hade inbillat mig att de någonsin hade varit där.

Det är märkligt att se ett sådant rörelsemönster i en mänsklig gestalt, i en varelse som står på två ben.

Till slut blinkar jag, måste. Kan inte hålla blicken fäst på henne längre, ögonen börjar tåras. Efter blinkningen är hon borta. Som att hon aldrig har varit där.

Sedan känner jag en outsägligt lätt beröring mot ryggen, som en smekning. Som att hon rör hela sin kropp mot min. Ändå är det så försiktigt och svalt att jag inte är säker på att jag inbillar mig. Kanske är det bara ett vinddrag, en bris, något som får min tunika att pressas mot min rygg. Jag vänder mig om, men ser inget. Hon är fortfarande försvunnen. Men det betyder inte att hon inte är där, bakom mig.

Vrider huvudet och rycker till, nu står hon vid min ena sida, blickstilla och tryckt mot väggen. Utan att veta varför är jag i den här stunden övertygad om att hon är rädd.

Det förändrar allt. Jag vill visa henne att jag är en vän. Att jag inte kommer att skada henne. Utan att tänka mig för tar jag hennes ena hand. Ett vinddrag, en susning genom luften, något skimrande passerar mig. Jag håller fortfarande i hennes hand kalla, bleka hand. Men hon är inte bredvid mig längre.

Förvirrat ser jag på de smala fingrarna tryckta mot mina, lyfter sedan blicken. Hon står tryckt mot väggen i andra änden av rummet. Blickstilla med blanka silverögon. Jag ser att hon saknar en hand.

*

Novellutkastet Silveröga av Boel Bermann skrevs under en skrivövning med författarkollektivet Fruktan.

Dystopin TÖMD släpps 14 november

Välkommen in i en värld som köper och säljer känslor.

Min dystopiska roman TÖMD släpps 14 november på Kraxa förlag. Det är en drabbande berättelse om livsval, desperation och svek i en dystopisk framtid.

Om romanen

I en nära framtid har människans inre blivit en handelsvara. När Naomis pojkvän blir svårt sjuk bestämmer hon sig för att sälja sina känslor för att få råd med operationen som kan rädda hans liv.

Men oväntade händelser drar in henne i en mörk spiral och hon måste fly för att skydda sig själv och den hon älskar. Tills hon inser att hon har en unik förmåga som kan förändra allt.

Förbeställ boken här.

Boktrailer skapad av Martin Gustafsson
Musik av Art Fact

Tataa! Omslaget för dystopi TÖMD

Välkommen in i en värld som köper och säljer känslor. Läs mer här!

Vad händer när du säljer alla dina känslor?

Snart får du svaret i min kommande dystopiska roman Tömd som ges ut av Kraxa förlag under hösten. Håll korpgluggarna öppna!

Fantastiska Fantastika 2024

Äntligen dags för fantastiska Fantastika 2024. Låt verkligheten rämna i helgen på eventet på Dieselverkstaden i Sickla som fokuserar på litteratur inom science fiction, fantasy och skräck.

Jag medverkar i följande paneler:

🧬Att skriva science fiction och fantasy
Lördagen den 2 november kl.10
Vill du skriva sf och fantasy utan att fastna på världsbygge eller enstaka karaktärer? Då är den här diskussionen något för dig! Panelen diskuterar hur man skriver fantastik med fokus på att skapa en tilltalande berättelse.

🤖AI and self-awareness
Lördagen den 2 november kl.12
Is there a real risk of AI becoming self-aware? If so, should we accept that they have as much free will as we humans, and teach them ethics and the difference between right and wrong? Will we get partners or servants? Will the use of AI in warfare make it impossible to bring someone to justice? The panel discusses these issues and gives examples from sf.

🧪 Smygrelease och signering av TÖMD i Fantastika bokhandeln
Lördagen den 2 november kl. 12.45

🧪Högläsning / Författare läser ur sina verk⁠
Söndagen den 3 november kl. 12
Medverkande författare: Boel Bermann, Sara Engström, Jörgen Hassler, Lena Karlin, Thomas Olivieri, Theodor Pipping

💫The Multiverse – creative asset or disadvantage?
Söndagen den 3 november kl. 13
Variations of what is called the multiverse have appeared a lot in fantastic stories lately, both in literature and on film/tv. Sure, it can be the basis of an exciting story. But how exciting is it really when every potential world or event is possible? How touching is the heroic death of a character if the same character always may return somewhere in the multiverse? What are the examples of good or poor use of this concept?

🧪 Smygrelease och signering av TÖMD i Fantastika bokhandeln
Söndagen den 3 november kl. 13.45

Årets hedersgäster är författarna Juliet E. McKenna, T. L. Huchu, Åsa Schwarz och Lena Karlin.⁠

Andra fantastiska programpunkter i urval:
✨A conversation about urban fantasy for young readers
🚀Housekeeping in space: Who´s cleaning the space ship?
🪐Economics of Extraterrestrial Mining
🌲The dark forest in Fantasyland
🍱Brave New Plate – Science and the future of food
👻Haunting the Narrative – The Role of Ghosts in Speculative fiction
😈Old gods in new times

SWECON/FANTASTIKA 2024
DATUM: 1-3 november 2024
PLATS: Kulturhuset Dieselverkstaden, Nacka
TIDER:  Fredag 17 – 22/Lördag 10 – 22/Söndag: 10.00 – 17.00
HEMSIDA: https://fantastika2024.com/
PROGRAM: https://guide.fantastika2024.com/
ENTRÉ: Hela helgen kostar 500 kronor (för personer under 26 år 400 kr), dagpass fredagen kostar 150 kronor, dagpass lördagen kostar 300 kronor och dagpass söndagen kostar 150 kronor.

Förbeställ den dystopiska romanen TÖMD här.

Rym till fantastiska världar!

Vill du rymma till fantastiska världar? Underbart, för det går att ordna. Idag startar nämligen Konflikt 2023 – ett fantastiskt event fyllt av fantasy, science fiction och skräck i Uppsala.

Nu har du chansen att i fyra dagar sträck nörda ner dej i fantastikens underbara värld med författare, forskare och fandom. Konflikt är nämligen 2023 års europeiska science fiction och fantasykongress som erbjuder fabulösa mängder av paneler och föreläsningar som tar dig till andra världar, alternativa universum, långt in i framtiden och ut i rymden.

Vad: Konflikt 2023
Var: Universitetshuset i Uppsala
När: 8-11 juni
Facebook-event: https://fb.me/e/2rLZKzpup
Program: https://guide.eurocon2023.se/


Jag deltar i panelerna: Att skriva fantastik för barn, Trending in the Nordics, Let the Swedish horror in

Här är en fler fabulösa punkter ur det fantastiska programmet:
• The Mysteries of Urban Fantasy
• Working with the future
• AI, robots, and identity
• ”Phenomenal cosmic power! Itty bitty living space.”- The Djinn
• Digital, always connected – will this be our doom or paradise?
• Holding up a distorted mirror to the world
• Övergivna platser och liminala utrymmen
• Genes and Reproduction in Contemporary Science Fiction
• Anatomy of Future Bodies
• The future of pleasures

På jakt efter utomjordiskt liv?

På jakt efter utomjordiskt liv? 👾Kolla in senaste numret av den fantastiskt trevliga science fiction-novelltidskriften Brev från Cosmos där jag medverkar med kortnovellerna Hemvändaren, Födokälla & Monolit:
http://clubcosmos.net/brev.php

Fly undan solen & in i fantastiska världar i helgen

Vill du fly den brännande solen och rymma in i fantastiska världar?
Nu har du din chans! Eventet Ökon börjar imorrn – en fantastisk helg fylld av mänskliga robotar, onda växter, framtidens njutningar, återskapade mammutar, talande djur och många andra fantastiska saker.

Eventet Ökon/Swecon 2022 bjuder på två heldagar fantasy, science fiction och skräck. Eventet äger rum lördagen den 13 augusti och söndagen den 14 augusti på Dieselverkstaden i Stockholm. Fri entré!

Vad: Ökon/Swecon 2022
Var: Dieselverkstaden
Adress: Marcusplatsen 17, SE-131 54 Nacka, Sverige
Google maps: https://goo.gl/maps/np3PmjDmsd8zzn7K8
När: 13–14 augusti kl. 10-18
Facebook-event: https://fb.me/e/2Dh3COF1V

Här är en del av det fantastiska programmet:
• När vetenskap blir skräck
• Aktuell svensk fantastik
• Farlig flora
• Ekonomin ombord på generationsrymdskepp
• Framtidens njutningar.
• Sågverksfantasy: Arbetarkamp och magiska reliker
• Människoliknande robotar
• Att skriva fantastik för barn
• Vad vore en mammut värd för dig?
• Djur som huvudpersoner

Läs hela programmet här:
https://okon981639779.wordpress.com/program/


Hedersgäster på eventet:

Torill Kornfeldt
Torill Kornfeldt är författare och biolog med ett närmast ohälsosamt intresse för naturens märkligheter. Hon skriver och gör radio om mötet mellan vetenskap och samhälle, med ett extra stort fokus på hur vi formar vår framtid. Hon hörs bland annat i P3 Dystopia och Smarta svar på Skruvade frågor, och hennes senaste bok handlar om hur vi kan använda genteknik för att bygga om våra kroppar. Torill brukar delta i svenska SF-kongresser och ger där bejublade föreläsningar om djurens sexliv, hur vi kan göra nya mammutar, genmodifiera våra barn eller skapa de mest hållbara samhällena.
Hemsida: http://www.kornfeldt.se/

Boel Bermann
Boel Bermann debuterade med den kritikerrosade dystopiska romanen Den nya människan (2013). Hennes senaste publicerade verk är rysaren Det som växer på Saga Egmont (2021), novellantologierna Mörk Framtid (2018) och Sommarskuggor (2018) på Storytel, avsnittet Amasoner i podcasten Mytologier samt novellerna De Vita och Exet i Sveriges Radio Creepypodden. Hon medverkade även i Sveriges Televisions serie År 1 miljon – berättelsen om din framtid. Som författare har hon, utöver romanerna, medverkat i ett tiotal novellantologier inklusive Andra vägar: Tio nya utopier, Zonen vi ärvde, Stockholms Undergång, 13 svarta sagor om superskurkar, Maskinblod-serien och Kärlek i maskinernas tid. Hon var länge medlem i författarpodcasten FantastiskPodd.se och är en del av författarkollektivet Fruktan.se.
Hemsida: http://boelbermann.se/

Vill du ha en fantastisk helg?

Om du längtar efter en fantastisk helg fylld av mänskliga robotar, onda växter, framtidens njutningar, återskapade mammutar, talande djur och andra fantastiska saker så kila förbi eventet Ö-kon 2022 i augusti.

Ö-kon är en fantastik-helg med två heldagar med fokus på litteratur inom fantasy, science fiction och skräck. Eventet äger rum på Dieselverkstaden i Stockholm den 13–14 augusti 2022. Gratis entré, men du måste föranmäla dig eftersom antalet platser är begränsat:
->  https://okon981639779.wordpress.com/

Vad: Ö-kon 2022
Var: Dieselverkstaden
Adress: Marcusplatsen 17, SE-131 54 Nacka, Sverige
Google maps-länk
När: 13-14 augusti kl. 10-18

Här är en del av det fantastiska programmet:

När vetenskap blir skräck
Aktuell svensk fantastik
Farlig flora
Ekonomin ombord på generationsrymdskepp
Framtidens njutningar.
Sågverksfantasy: Arbetarkamp och magiska reliker
Människoliknande robotar
Att skriva fantastik för barn
Vad vore en mammut värd för dig?

Läs mer här:
https://okon981639779.wordpress.com/program/

Hedersgäster på eventet:

Författaren Torill Kornfeldt
Torill Kornfeldt är författare och biolog med ett närmast ohälsosamt intresse för naturens märkligheter. Hon skriver och gör radio om mötet mellan vetenskap och samhälle, med ett extra stort fokus på hur vi formar vår framtid. Hon hörs bland annat i P3 Dystopia och Smarta svar på Skruvade frågor, och hennes senaste bok handlar om hur vi kan använda genteknik för att bygga om våra kroppar. Torill brukar delta i svenska SF-kongresser och ger där bejublade föreläsningar om djurens sexliv, hur vi kan göra nya mammutar, genmodifiera våra barn eller skapa de mest hållbara samhällena.
Hemsida: http://www.kornfeldt.se/

Författaren Boel Bermann
Boel Bermann debuterade med den kritikerrosade dystopiska romanen Den nya människan (2013). Hennes senaste publicerade verk är rysaren Det som växer på Saga Egmont (2021), novellantologierna Mörk Framtid (2018) och Sommarskuggor (2018) på Storytel, avsnittet Amasoner i podcasten Mytologier samt novellerna De Vita och Exet i Sveriges Radio Creepypodden. Hon medverkade även i Sveriges Televisions serie År 1 miljon – berättelsen om din framtid. Som författare har hon, utöver romanerna, medverkat i ett tiotal novellantologier inklusive Andra vägar: Tio nya utopier, Zonen vi ärvde, Stockholms Undergång, 13 svarta sagor om superskurkar, Maskinblod-serien och Kärlek i maskinernas tid. Hon var länge medlem i författarpodcasten FantastiskPodd.se och är en del av författarkollektivet Fruktan.se.
Hemsida: http://boelbermann.se/

Nattvandring

Jag sitter där på baren, omgiven av människor, när jag börjar bli kallsvettig. Jag lyfter drinkglaset för att ta en klunk och inser att min hand darrar. Svetten börjar rinna i pannan och jag är fruktansvärt kissnödig. Det är något som är fel. För plötsligt är det som att jag inte kan förstå ett ord som någon säger till mig eller vad de säger till varandra. Alla ansikten är lätt förvrängda, som att alla omkring mig förvandlats till främlingar, som karnevalsmasker. Det är fortfarande samma människor, på något plan inser jag det, men det är som att allas ansikten har förvandlats, som att ansiktsdragen blivit hårdare, linjerna skarpare och deras egenheter framhävda och förstärkta till karikatyrer av sig själva. Jag reser mig hastigt, för hastigt. Stolen bakom mig faller bakåt, slår i golvet och splittras i tusen vassa skärvor.

Jag formar läpparna till ord, får ur mig en ursäktande viskning, inte till någon specifik utan bara rakt ut i luften, vet inte ens varför. Rör mig bortåt, tränger mig igenom en grupp människor som står mellan mig och cocktailbarens toalett. När jag passerar igenom är det som att de blir fler och står tätare än vad som borde vara fysiskt möjligt. De är en grupp människor som blir en hord av varelser som blir som en enda varelse som står så tätt sammansvetsad i sina delar att det inte går att ta sig förbi. Ändå försöker jag, kämpar mig igenom hindret som blockerar min väg. Så till slut är jag ute på andra sidan, ser den mörka korridoren som leder till toaletten.

Kunde jag springa skulle jag, men nu vacklar jag framåt panikslagen på vansinneshöga klackar. Vet inget annat än att jag måste bort härifrån, måste ta skydd, isolera mig från världen som tränger sig på.

Jag förstår ingenting, tänker att någon måste ha lagt något i mitt glas. När jag äntligen når toaletten är den upptagen. En kort stund står jag där, yr och vacklande, innan jag vänder om och tar sikte på ytterdörren. Jag vet inte varför, borde stanna inne, återhämta mig. Men jag har den där känslan av att om jag stannar en enda sekund till där inne så kommer jag att kvävas. Den varma, fuktiga natten slår emot mig, himlen glöder rött i solnedgången. Restriktionerna är släppta och gatorna fyllda av människor överallt. Högljudda, kaosartade och jublande främlingar. De trängs längst esplanaden som omger stadskärnan och jag börjar vandra på vacklande ben bortåt, var som helst, någonstans där jag är fri att andas. Nattluften är varm och fuktig, mättad av parfym och blomdoft. Jag kvävs, jag får inte ner syre i lungorna. Det är som att luften själv är min fiende, som att den är kompakt och trögflytande.

Jag har ingenting med mig, någonstans i mitt bakhuvud inser jag det, men tanken på att gå tillbaka är fruktansvärd. Jag befinner mig i ett främmande land, i en okänd stad, ensam utan pengar och mobil och ändå går jag bara framåt och bortåt. Allt är rödtonat och midnattsblått samtidigt, genomborrat av neon, skratt, skrik och musik. Var jag än vänder mig är stimmiga, berusade gäng och de går alla överallt, på trottoarer, cykelbanor och mitt i vägen. Vi går alla, som att vi går tillsammans, gångvägarna försvinner och vi går nu alla mitt i vägen. En nattvandring längst en motorväg helt utan bilar. Det är då jag inser det, att vi är på väg någonstans tillsammans.

En folkström som vandrar ut ur staden och ut i öknen och det är som att storstadspulsen följer med oss alla. Som om vi skapat en improviserad karneval, halsandes från spritflaskor, rökandes på glödande cigaretter och mörkret sänker sig över oss. Främlingar tar tag i min arm, knuffar till mig, försöker tala med mig för att sedan försvinna in i skuggorna. Av reflex drar jag ner min korta, glittrande klänning medan jag går. Försöker se ut mindre som ett villebråd öppen för ofrivillig beröring. Min andning är hetsig, mina rörelser vacklande och osäkra, svetten rinner och världen är Dantes inferno, en av cirklarna i helvetet, men jag vet inte vilken.

Jag vänder på huvudet och ser tillbaka till det som varit. Bakom mig lyser stadens neonljus, men här ute i den mörka öknen faller mörkret samtidigt som rösterna sakta dämpas. En mörkblå ridå av himmel och tystnad faller över oss nattvandrare som följer vägens mörka, asfalterade band. Folk rör sig fortfarande skrattande, skrålandes och sjungandes, men nu med röster som är lugnare och mer innerliga. Ändå låter ljuden mer här, färdas längre över ökenvidderna. Som att de vill kompensera frånvaron av ljud omkring oss. Fler och fler börjar tända lamporna på sina mobiler ju svartare himlen blir. Små strålkastare av ljus som vajar och flackar, svingas omkring och de klara ljusen skär genom natten kallt och vitt mot allt det dovt blåa, som signaler till något som väntar bortom.

Jag vill skrika efter hjälp, jag vill bönfalla en främling att ta mig hem. Jag vill hindra mig själv och oss alla från att fortsätta nattvandringen, stanna upp för att försöka förstå vad som pågår.

Men vi drivs av något nu som övergår mänskligt förstånd. Vi drivs av något annat, en kallelse och en framåtrörelse som har fångat oss. Vi dras framåt genom öknen och natten. Plötsligt snubblar jag till, inser att vägen har nått ett slut i mitten av ingenstans. Som att den inte har hunnit konstrueras längre än så här. Världens ände. Men alla fortsätter framåt, utan vägen, människor ut i mörkret, lämlar över klippan. Det finns inga gatlyktor längre, bara mobilsken och stjärnor och en full måne som speglar ett fjärran ljus. Himlen är så mörk nu, så djupt blå att man känner att man drunknar när man ser upp i den.

Utan att tänka mig för tar jag av mig de högklackade skorna. Det går inte att röra sig över ojämn mark i dem, de kan inte få ett fäste över sten och grus och sand. Jag vinglar och är på väg att falla för varje steg jag tar. När jag fått av mig skorna slänger jag dem åt sidan, ut i mörkret, utan att stanna upp. Vasst grus och småsten skär in i mina fotsulor, men just nu är smärtan välkommen, efterlängtad, underbar. Det är som att mitt sinne klarnar av smärtan. Den lyfter diset i mitt sinne som fördunklar allt, det är som en alarmklocka som kämpar för att tränga igenom sömn och lager av drömmar. Jag vill vakna, jag vill upptäcka att inte är där jag är. Men det är på riktigt, det sker och här och nu, men jag vet inte ännu var här och nu är. Inombords vet jag att något snart kommer att hända och att jag inte vill vara här när det sker.

*

Novellutkastet Nattvandring är oredigerade anteckningar från en dröm av Boel Bermann